beelddenken

Aan de hand van het wereldspel kunnen we nagaan welke cognitieve stijl een kind hanteert. 

Aan de hand van het wereldspel kunnen we nagaan welke cognitieve stijl een kind hanteert. 

 
 

Beelddenkers…. mensen met een prachtig talent! Mensen die onbewust 32 keer zo snel denken als woorddenkers. Mensen die totaalplaatjes zien en daarnaartoe werken. Creatieve mensen. Inventieve mensen.

Maar…. het kan ook erg lastig zijn om anders te denken en te leren dan de meeste andere mensen. Deze -vaak zeer slimme- kinderen doen zó hun best maar het lukt gewoon niet.

Als ouder en leerkracht kan je je zo machteloos voelen. Je ziet de worsteling, het onvermogen. Het is moeilijk te begrijpen en/of te corrigeren. Eindeloos oefenen levert niets op. Het lijkt wel of hun hersenen er nog niet klaar voor zijn. Of dat ze het gewoon niet goed zien. En dat kan kloppen!

Waar komt het beelddenken vandaan?

De oorzaak van het in beelden denken is dat de rechter hersenhelft sterker is dan de linker hersenhelft.  Dit heeft als voordeel dat alle prachtige eigenschappen van de rechter hersenhelft sterk vertegenwoordigd zijn. Deze kinderen zijn vaak (extreem) gevoelig, artistiek, inventief, origineel, enthousiast en beweeglijk. Maar de andere kant van de medaille is er ook: ze zijn vaak onzeker, eigenwijs, druk, extreem boos of verdrietig….

Is mijn kind een beelddenker?

Onderzoek heeft uitgewezen dat er in iedere klas wel één à twee beelddenkers zitten. Vaak zijn het leerlingen die in de kleuterklas goed lijken mee te draaien, maar in het eerste leerjaar problemen kunnen ondervinden bij het lezen, schrijven en/of rekenen. De leerkracht kan er niet goed de vinger opleggen; het is een slimme, ondernemende leerling, vol enthousiasme en creativiteit... waar zit het probleem?

Door de nog grote onbekendheid met het begrip beelddenken, worden veel beelddenkers niet als zodanig herkend en ontstaan er met de jaren op de basisschool steeds grotere leer- en/of gedragsproblemen.

Waaraan Herken ik een beelddenker?

Ieder mens is bij de geboorte een beelddenker. Immers: de taal moet nog geleerd worden.

Langzamerhand leert de peuter spreken en ontstaat er taalbegrip. Klanken blijken betekenis te hebben en met die klanken kun je jezelf'verstaanbaar' maken.
Beelddenkers blijven echter een voorkeur houden voor de beelden boven de taal. Hun visuele vermogen (kijken) is sterker dan het auditieve vermogen (luisteren).

Beelddenkers ontwikkelen daardoor vaak een eigen, vaak heel originele woordenschat, die tot op latere leeftijd doorspeelt. (Verbasteringen als aloge voor horloge, rontonde voor rotonde en stokkontakt voor stopcontact ). Verder kunnen beelddenkers in de babytijd een wat slordig, kwijlend mondje hebben, leren ze wat later lopen waarbij veel naar hun eigen voeten wordt gekeken alsof ze willen zien wat ze doen.
Als peuter hebben ze een groot inlevingsvermogen. Fantasiespelen gaan ze helemaal in op. Hierdoor kunnen heftige driftbuien het gevolg zijn als het kind uit zijn spel wordt gehaald omdat hij bijvoorbeeld naar bed moet. Bouwmaterialen, zoals lego en de blokken, zijn favoriet en verder kunnen ze een hardnekkig doorzettingsvermogen aan de dag leggen.

Bij het ouder worden, blijft de taalontwikkeling vaak achter bij de leeftijdsgenootjes. Ze kunnen moeilijk iets onder woorden brengen, hangen graag de clown uit, zijn speels en hebben moeite met ruzie en conflicten. Beelddenkende kinderen zijn emotioneel erg kwetsbaar, kunnen zich wat moeilijker concentreren, hebben een groot gevoel voor humor en vertellen vaak de prachtigste fantasieverhalen. (bron: ikleerinbeelden.nl, beeldenbrein.nl)

Het wereldspel

Het wereldspel is een non-verbaal onderzoeksmiddel dat ons in staat stelt om te bepalen welke cognitieve stijl een kind gebruikt: taaldenken of beelddenken.   

 

Voor nog meer informatie:

http://www.ikleerinbeelden.nl/

http://beeldenbrein.nl/